• Anna Mośkiewicz

Specjalne mapy ciepła pomogą poznać zachowania klientów

W obecnych czasach w sferze handlu nie tylko ważne jest co kupujesz, ale również w jaki sposób to robisz. Dostępne technologie oparte na nagraniach sklepowych kamer pozwalają śledzić zachowanie kupujących, na podstawie których opracowuje się mapę pomocną w optymalizowaniu układ sklepu oraz dostosowywaniu go do preferencji klientów.

Mapy prezentują wyniki analizy zachowania kupujących w sklepie w określonym czasie. Sposób prezentacji danych (Heat Maps, w dosłownym tłumaczeniu mapy ciepła) można porównać do obrazów uzyskanych z kamer termowizyjnych, gdzie miejsca z wyższą wartością danego zjawiska oznaczane są kolorem czerwonym, natomiast wraz ze spadkiem jego natężenia przechodzą poprzez kolory żółty, zielony, aż do niebieskiego.

Dla sprzedawców tak naprawdę istotne są dwie informacje - gdzie kupujący poruszają się będąc w sklepie oraz który towar najczęściej oglądają. Na tej podstawie mogą wyodrębnić strefy kluczowe najchętniej odwiedzane przez klientów, oznaczane na mapach kolorem czerwonym, oraz te z mniejszym natężeniem ruchu.

Druga grupa map prezentuje wyniki analiz „popularności” towaru, a więc częstotliwości dotykania danego produktu. Większe zainteresowanie daną rzeczą przez kupujących oznacza większą szansę jego sprzedaży, stąd też zebrane dane pozwalają wyodrębnić preferowane modele czy kolory. Mapy w kolejnym etapie pomagają zidentyfikować problem cen, ponieważ duża popularność towaru, nie idąca w parze z jego kupnem, może oznaczać zbyt wygórowany koszt stanowiący przyczynę rezygnacji z zakupu danej rzeczy.

Heatmaps sklepy2

Analizy prezentowanych na mapach danych pozwalają zrewolucjonizować handel detaliczny, poprzez dostosowanie układu sklepu i ekspozycji towaru nie tylko do strategii sklepu, ale również do preferencji kupujących. Pomagają odpowiedzieć na pytanie, gdzie powinien być eksponowany towar najbardziej popularny czy ekskluzywny, a gdzie ten cieszący się mniejszym zainteresowaniem. Pomimo braku badań dotyczących wpływu zaprezentowanej technologii na wielkość sprzedaży można przypuszać, że pozwoli ona sprzedawcom  zaoszczędzić czas, jednocześnie zwiększając dochody ze sprzedaży.

Źródło: businessinsider.com

Nasze patronaty

XXIII Ogólnopolskie Sympozjum Fotogrametryczno-Teledetekcyjne
18-20 września 2024
INTERGEO 2023
10-12 października 2023
VIII Forum BioGIS
29-30.11.2023
GIS Day w Stolicy
23 listopada 2023

Quizy mapowe

Gdzie leży ten kraj?
Puzzle z mapą świata
Jaki to kraj?
Quiz WORLDLE - Jaki to kraj?
Wersja dla zaawansowanych
Geoquiz historyczny
EOGuesser