Jak rozwiązania GIS wspierają proces decyzyjny związany z wyborem miejsca pod inwestycję?

Wzrost liczby danych powoduje, że wiodący gracze na rynku nieruchomości coraz częściej zastępują arkusze kalkulacyjne i statystyczne raporty, interaktywnymi mapami, które ułatwiają podjęcie decyzji o wyborze miejsca pod inwestycje. Rozwiązania te oprócz wizualizacji danych w postaci cyfrowych map pozwalają na przeprowadzanie pogłębionych analiz, które są łatwiejsze w zrozumieniu przez wszystkich pracowników organizacji.

Analizy przestrzenne oparte o Systemy Informacji Geograficznej (GIS) mogą być wykorzystywane do oceny atrakcyjności placówki czy terenu pod inwestycję. Przykładowo Carrefour wdrożył globalnie rozwiązania GIS, usprawniając tym samym proces badania rynków, co przełożyło się na uporządkowanie międzynarodowej ekspansji sieci. Analizy danych, oparte o lokalizację, umożliwiają dokładne zbadanie potencjału nowej nieruchomości, biorąc pod uwagę m.in. rynek pracy, strefy obsługi, funkcjonowanie konkurencji, planowane inwestycje i wskaźniki zamożności.

Możemy wyróżnić cztery etapy wyboru lokalizacji pod inwestycję, w których wykorzystanie systemów GIS, znacząco usprawnia proces decyzyjny.

1. W poszukiwaniu odpowiedniej lokalizacji

Sukces w pracy kierowników ds. ekspansji wynika w dużej mierze z doskonałego zrozumienia rynku oraz powiązania danych podczas poszukiwania nieruchomości spełniającej zadane kryteria. Aby przygotować kierowników ds. ekspansji do pracy w terenie niezbędny jest szybki dostęp do kompletnych informacji o potencjale danej lokalizacji, czyli np. populacji, siły nabywczej, konkurencji i informacji o uzbrojeniu technicznym działki. Wszystkie te informacje przedstawione w formie interaktywnej mapy znacząco ułatwiają podjęcie decyzji o wstępnym wyborze miejsca zgodnie z założonymi kryteriami.

2. Doświadczenie podparte danymi

W kolejnym kroku wymagane jest potwierdzenie dostarczonych informacji. Tu instynkt i profesjonalizm działów ekspansji mogą zostać podparte raportami w formie interaktywnych map z danymi. Dla przykładu, organizacja rozwijająca i zarządzająca obiektami handlowymi – The Shopping Center Group (USA) korzysta z tych rozwiązań dając przełożonym możliwość krytycznego spojrzenia na potencjał inwestycji poprzez łączenie doświadczenia i wiedzy o rynku z analizami danych.

3. Pogłębione badanie

Głębsze zrozumienie oraz powiązanie warunków ekonomicznych i demograficznych z danymi o rynku nieruchomości jest podstawą pracy zespołów badawczych. Przykładem są analitycy United Properties (USA), którzy badając potencjał lokalizacji inwestycji handlowej, przygotowują interaktywne, kompleksowe raporty oparte na mapach ilustrujących np. wydatki konsumentów, potencjał rynkowy, lokalizację konkurencji, dostępność nieruchomości, kluczowe trendy i pięcioletnie prognozy dochodów. Na tej podstawie nieruchomości z krótkiej listy lokalizacji są przygotowywane do ostatniego etapu.

4. Ostateczny wybór

W końcowym etapie mapa jest narzędziem usprawniającym podjęcie decyzji. Zgromadzone informacje służą poprawie przejrzystości procesów, umożliwiając analizowanie rentowności danej lokalizacji i wykazanie potencjalnego ryzyka. Inwestorzy, deweloperzy czy sieci handlowe zostają wyposażeni w kompletną, interaktywną mapę integrującą dane z poprzednich etapów. Zyskują tym samym wgląd w szerszy kontekst inwestycji, a poprzez różne sposoby prezentacji i filtrowania wyników (mapa, tabele, wykresy) mogą analizować warianty i oceniać: otoczenie projektu, planowane inwestycje (transportowe, handlowe, mieszkaniowe), wpływ konkurencji lub ewentualną kanibalizację czyli rywalizację placówek tej samej marki na danym obszarze.

GIS sprawdza się nie tylko na etapie wyboru miejsca pod inwestycję, ale wspiera także procesy związane z zarządzaniem rozproszoną siecią placówek i sklepów. Firma Mayland Real Estate, realizująca projekty deweloperskie centrów handlowych w Europie Centralnej i Wschodniej, korzysta z opisywanych rozwiązań do zarządzania obiektami oraz dokładniejszej oceny atrakcyjności inwestycji dzięki analizie danych firmy. Używając systemów mapowych GIS, Argent (UK) zarządza zasobami na obszarze o powierzchni ponad 270 tys. m2 i analizuje około 100 sąsiednich inwestycji infrastrukturalnych i projektów deweloperskich. Pozwala to usprawnić proces decyzyjny i realizacyjny projektu oraz zidentyfikować potencjalne obszary konfliktowe.

Przykłady firm z branży nieruchomości wskazują, że wykorzystanie cyfrowych map w procesie podejmowania decyzji inwestycyjnych jest obecnie metodą, która mocno zyskuje na znaczeniu. Dobra wizualizacja danych i możliwość analiz danych biznesowych pomaga w podejmowaniu właściwych decyzji biznesowych na każdym etapie od planowania inwestycji poprzez zarządzanie i późniejszy marketing.

Weronika Kuna, Manager w Esri Polska odpowiedzialna za sektor biznesowy i wsparcie klientów z branż Real Estate i Retail.