logo gisplay

Pojazdy autonomiczne w Jaworznie? Już powstaje dla nich mapa

Pojazdy autonomiczne w Jaworznie? Już powstaje dla nich mapa W Jaworznie pilotażowo zeskanowano wybrane ulice miasta. Zebrane dane posłużą do opracowania mapy na potrzeby autonomicznych pojazdów.

Skanowanie miał miejsce w nocy 28 lutego na 1 marca br. dzięki współpracy Gminy z Instytutem Transportu Samochodowego, Comtegra SA, 3M i FEV oraz uczelniami wyższymi. Na początek wybrano trzy miejsca - drogę dojazdową do autostrady A4, trasę autobusu nr 321 oraz okolice rynku.

- Takie miejsca są niemałym wyzwaniem dla pojazdu autonomicznego. Wskazano te przestrzenie, ponieważ nie jest sztuką wypuścić pojazd autonomiczny na autostradę, która jest miejscem bardzo przewidywalnym. Wyzwaniem jest sprawdzenie, jak taki pojazd zachowa się w mieście, gdzie są wąskie uliczki, dużo domów, wiele się dzieje w każdym momencie. Nie wykluczam, że aby się zmierzyć z tym wyzwaniem konieczne będzie zbudowanie testowego fragmentu ulicy, czy też toru – mówi prezydent Jaworzna Paweł Silbert.

Z inicjatywy Jaworzna w ustawie o elektromobilności pojawiły się zapisy zapowiadające pojazdy autonomiczne i umożliwiające prowadzenie takich testów właśnie w tym mieście. Autonomiczna mobilność to pomysł na rozwój ekonomii Jaworzna i przyciągnięcie najnowocześniejszych technologii oraz naukowców.

– Stajemy się pionierami w rozwoju pojazdów autonomicznych w Polsce. Pilotażowe skanowanie wybranych ulic i obszarów Jaworzna, to naturalny krok na drodze do zadomowienia pojazdów samojezdnych nad Wisłą, wynikający z zawiązanej współpracy pomiędzy miastem Jaworzno, firmą Comtegra oraz Instytutem. Co istotne, pilotażowe działania doskonale wpisują się w możliwości późniejszego testowania pojazdów autonomicznych, z wykorzystaniem zebranych danych na zasadach ustalonych w już obowiązującej ustawie o elektromobilności – podkreśla prof. Marcin Ślęzak, dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego.

- Przeskanowaliśmy w technologii 3D wybrane ulice Jaworzna. W tym te drogi, którymi największa liczba osób dowożona jest do miejsca pracy. Dokładnie odwzorowano trasę autobusu, na której znajdują się przystanki przy szkole i elektrowni. Przeprowadziliśmy też prace na Rynku i w jego okolicach. Używaliśmy sensorów różnego typu. Po wykonaniu postprocessingu zebranego materiału, będziemy gotowi przekazać mapy producentom pojazdów autonomicznych, żeby wykonali testy i symulacje systemów tychże pojazdów w warunkach laboratoryjnych – tłumaczy zakres prac Dariusz Skonieczny z Comtegra SA.

Źródło: UM w Jaworznie

 

Komentarze stworzone przez CComment' target='_blank'>CComment

INTERGEO 2018

Nasze patronaty

II edycja Konkursu Geoinformatycznego Politechniki Warszawskiej
XVII Wyprawa BARI - Jordania 2018
GIS w Stolicy 2018
Zaplanuj swoją przestrzeń i zdobądź indeks PW
IV Forum Geodezja Przedsiębiorcy Studenci (GPS)

Galeria

XVII Wyprawa BARI - Jordania 2018
GISforum 2018