OPEGIEKA z nowym samolotem i zamówieniem na aktualizację danych systemu LPIS
W kwietniu do floty spółki OPEGIEKA dołączył nowy samolot. Jednocześnie firma wygrała duży przetarg ARiMR na modernizację i aktualizację baz danych Systemu LPIS – opracowanie cyfrowej ortofotomapy oraz danych przestrzennych.
SP-OPK w locie (fot. OPEGIEKA)
Samolot o znakach SP-OPK to kompletna platforma lotnicza wyposażona w dedykowany sensor fotogrametryczny (Hybrydowy sensor Leica Citymapper 2S) i komputer pokładowy, na którym uruchamiane jest autorskie oprogramowanie elbląskiej spółki umożliwiające detekcje błędów na pozyskiwanych zdjęciach lotniczych w czasie rzeczywistym. Budowa platformy wymagała uzyskania dostępu do danych z sensora fotogrametrycznego w czasie nalotu oraz opracowanie autorskiego oprogramowania wykorzystującego sztuczne sieci neuronowe do detekcji zdjęć z zarejestrowanymi chmurami lub ich cieniami, nieostrych czy z nie odpowiednim pokryciem. Wszystkie modyfikacje uzyskały odpowiednie certyfikaty EASA.
"W rezultacie wdrożenia nowej technologii nasze usługi fotolotnicze realizowane będą efektywniej a potencjalne problemy z danymi wychwytywane i weryfikowane będą w trakcie lotu. Operator ma przed sobą dwa ekrany do kontroli i obserwacji systemu, na jednym z nich wyświetlany jest status lotu a drugi dostarcza wyniki analizy pozyskanych zdjęć. Pozwala to podejmować lepsze i szybsze decyzje, zapewniając najwyższą jakość danych. Jest to szczególnie ważne przy pracy z sensorami hybrydowymi, które pozyskują tysiące zdjęć w trakcie jednej misji" - czytamy w komunikacie OPEGIEKA.
OPEGIEKA zaktualizuje bazę danych Systemu LPIS
Pod koniec kwietnia Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa rozstrzygnęła 2 część przetargu na modernizację i aktualizację baz danych LPIS. Jedyną ofertę złożyła firma OPEGIEKA , która wykona zamówienia za 19 634 401,44 zł brutto.
Zamówienie obejmuje wykonanie dla obszaru 285 tys. km2:
- barwnych zdjęć lotniczych wielkoformatową kamerą cyfrową w barwach rzeczywistych (RGB) i bliskiej podczerwieni (IR) z terenową wielkością piksela nie większą od 0,25m (GSD ≤ 0,25m) i opracowanie na ich podstawie cyfrowej ortofotomapy w barwach rzeczywistych (RGB) i barwach fałszywych (CIR) z terenową wielkością piksela 0,25m w układzie współrzędnych płaskich prostokątnych PL-1992 wraz z dokumentacją techniczną;
- kartometrycznych map anaglifowych ze zdjęć lotniczych wykonanych w latach 2024-2026, w układzie PL-1992, przekazywanych do odbioru arkuszami w skali 1: 5 000;
- danych wektorowych identyfikujących zmianę pokrycia terenu dla działek referencyjnych wskazanych przez ARiMR, położonych na obszarze opracowanego w latach 2024-2026;