Zadania zespołu SDI
-
określanie kierunków polityki państwa w zakresie informacji przestrzennej,
-
współdziałanie z organami i agendami Komisji Europejskiej w zakresie kształtowania polityki wspólnotowej dotyczącej informacji przestrzennej,
-
opiniowanie sprawozdań i planów dotyczących PIIP,
-
opiniowanie działań w zakresie tworzenia i rozwoju systemów informacji przestrzennej w administracji publicznej, ze szczególnym uwzględnieniem związków z innymi systemami informacyjnymi funkcjonującymi w państwie,
-
praca w zakresie standaryzacji informacji przestrzennej,
-
inicjowanie i opiniowanie badań związanych z systemami informacji przestrzennej,
-
wspieranie powszechnego dostępu do informacji przestrzennej,
-
wspieranie rozwoju społeczeństwa informacyjnego w zakresie informacji przestrzennej,
-
wspieranie edukacji w dziedzinie geomatyki.
Działania GUGiK w zakresie SDI
-
Tworzenie KSIG
-
Opracowanie baz metadanych na poziomie centralnym, wojewódzkim, powiatowym
-
Standaryzacja produktów geodezyjnych i kartograficznych, w szczególności wprowadzenie norm ISO z serii 19100
-
Tworzenie warunków do bezpłatnego udostępniania danych podstawowych w skalach małych
-
Organizowanie i wspieranie edukacji w zakresie GIS
Krajowy system informacji geograficznejKrajowy System Informacji Geograficznej (KSIG) - rejestr państwowy, który stanowią standaryzowane bazy danych referencyjnych, zawierające informacje o obiektach znajdujących się na i pod powierzchnią Ziemi, wraz z określeniem ich położenia, zlokalizowanych na obszarze kraju, a także procedury i techniki służące systematycznemu zbieraniu, aktualizowaniu, przetwarzaniu i udostępnianiu danych.
Struktura organizacyjna Krajowego System Informacji Geograficznej
budowana jest na trzech poziomach:
- krajowym - przez Głównego Geodetę Kraju w oparciu o Bazę danych ogólno geograficznych w skali 1: 250 000
- wojewódzkim - przez marszałków województw - w oparciu o TBD w skali 1:10 000 i VMap 2 w skali 1:50 000
- powiatowym - przez starostów - w oparciu o ewidencję gruntów
Cele KSIG
- Budowa i utrzymanie ładu przestrzennego i ładu ekologicznego
- Zaspokojenie potrzeb informacyjnych obywateli i instytucji
Wspomaganie funkcjonowania administracji publicznej
- Wspomaganie zarządzania w sytuacjach kryzysowych
- Realizacja:
tworzenie baz danych przestrzennych
budowa infrastruktury danych przestrzennych
Komponenty KSIG:
- VMAP2
- TDB
- Mapy topograficzne 1:50 000
- BDO
- ORTO
- Mapy topograficzne 1:10 000
- Mapa zasadnicza
- EGIB
Baza danych ogólnogeograficznych
(BDO) w skali 1:250 000
udostępnia dane referencyjne o stopniu szczegółowości dogodnym do budowy systemów
regionalnych, ponadregionalnych i ogólnokrajowych,
tworzy warunki do integracji systemów informacji przestrzennej budowanych w kraju,
umożliwia włączenie się Polski do realizacji przedsięwzięć w ramach europejskiej i światowej
infrastruktury danych przestrzennych.
Baza danych ogólnogeograficznych - struktura informacyjna:
-
PODZIAŁ ADMINISTRACYJNY
-
POKRYCIE TERENU
-
RZEŹBA TERENU
-
OSADNICTWO I OBIEKTY ANTROPOGENICZNE
-
TRANSPORT
-
OBSZARY CHRONIONE
-
NAZWY GEOGRAFICZNE
Vector Map Level 2
Na podstawie porozumienia w sprawie wspólnej, wzajemnej wymiany informacji i materiałów geograficznych oraz świadczenia usług zawartego pomiędzy Głównym Geodetą Kraju, a Szefem Służby Geograficznej Wojska Polskiego zlecono wykonanie mapy o skali 1:50 000 w technologii VMap Level 2.
VMap Level 2
Mapa wektorowa poziomu 2- standardowy produkt geograficzny NATO - wytwarzana jest w ramach inicjatyw narodowych przez wojskowe służby geograficzne
Jej szczegółowość odpowiada skali 1:50 000
Treść tego produktu jest określona schematem pojęciowym obejmującym 110 klas obiektów zgrupowanych w dziewięciu użytkowych warstwach tematycznych
Kompletność informacyjna uwarunkowana jest dostępnością wiarygodnych materiałów źródłowych osiągalnych na etapie wprowadzania danych.
Baza Danych Topograficznych (TBD)
- system gromadzenia, zarządzania i udostępniania danych topograficznych (odpowiadający skali 1:10 000) funkcjonujący w oparciu o właściwe przepisy prawne
Obejmuje zarówno zasób danych, system informatyczny zarządzania danymi jak i odpowiedni system finansowania i organizacji
Zakres informacyjny i funkcjonalny oraz poziom technologiczny definiują wytyczne
techniczne Bazy Danych Topograficznych (TBD).
Komponenty Bazy Danych
Topograficznych
- TBD
- MAPA DRUKOWANA
- WEKTOROWA BAZA DANYCH
- ORTOFOTOMAPA
- NUMERYCZNY MODEL TERENU
Baza danych fotogrametrycznych - SZDF
ZADANIA SYSTEMU
- archiwizacja danych i produktów fotogrametrycznych,
- standaryzacja opracowań,
- wykonanie wstępnej kontroli jakości przyjmowanych opracowań,
- zarządzanie i udostępnianie danych,
udostępnianie metadanych przez Internet,
- udostępnienie narzędzi internetowych do wizualizacji danych i składania zamówień.
Czynniki warunkujące dostęp do informacji przestrzennej:
- technologia,
- infrastruktura
- telekomunikacyjna,
- infrastruktura podpisu elektronicznego,
- organizacja,
- system prawny
źródło: GUGIK