UE za kółkiem: Gdzie mieszkańcy mają najwięcej aut, a gdzie królują elektryki?

W 2023 roku na tysiąc mieszkańców Unii Europejskiej przypadało średnio 550 aut osobowych, co oznacza spadek o 0,1 punktu procentowego w porównaniu z rokiem 2022 – wynika z danych Eurostatu.

UE: Regionalne różnice w liczbie aut na 1000 mieszkańców (fot. Eurostat) UE: Regionalne różnice w liczbie aut na 1000 mieszkańców (fot. Eurostat)

Wskaźnik motoryzacji (liczba samochodów osobowych na 1000 mieszkańców) w dużej mierze zależy od warunków ekonomicznych, ale może być także kształtowany przez specyficzne uwarunkowania lokalne, takie jak korzystne przepisy podatkowe. Przykładem jest region Valle d’Aosta we Włoszech, który w 2023 roku osiągnął rekordowy wskaźnik 2295 samochodów na 1000 mieszkańców, częściowo dzięki preferencyjnym zasadom podatkowym. W pierwszej trójce regionów z najwyższym wskaźnikiem motoryzacji znalazły się także inne włoskie regiony: Autonomiczna Prowincja Trydentu (1521 samochodów na 1000 mieszkańców) oraz Autonomiczna Prowincja Bolzano/Bozen (915 samochodów na 1000 mieszkańców). Wśród 10 regionów o najwyższym wskaźniku motoryzacji aż 6 znajdowało się we Włoszech, a po jednym w Finlandii, Grecji, Holandii i Czechach.

Regiony z najniższym wskaźnikiem motoryzacji to francuski region zamorski Majotta, gdzie odnotowano zaledwie 83 samochody na 1000 mieszkańców, grecki Peloponez (206 na 1000 mieszkańców) oraz francuska Gujana (223 na 1000 mieszkańców). Wśród 10 regionów z najniższym wskaźnikiem motoryzacji 4 znajdowały się w Grecji, 2 we Francji, 2 w Rumunii oraz po jednym w Niemczech i Austrii. Warto zwrócić uwagę na obszary metropolitalne Berlina (340 samochodów na 1000 mieszkańców) i Wiednia (364), które również znalazły się w tej grupie.

Udział samochodów elektrycznych

Regiony Holandii, Szwecji i Danii wyróżniały się w 2023 roku najwyższym udziałem samochodów elektrycznych w ogólnej liczbie pojazdów. Liderem był holenderski region Flevoland z udziałem 17,1%, następnie Sztokholm w Szwecji (10,7%) oraz Hovedstaden w Danii i Utrecht w Holandii (po 8,6%). Wśród 10 regionów z największym udziałem samochodów elektrycznych 5 znajdowało się w Danii, 2 w Holandii, 2 w Szwecji i 1 w Belgii.

Z kolei w 10 regionach o najniższym udziale samochodów elektrycznych (bliskim zera) dominowała Grecja z 6 regionami, następnie Hiszpania i Polska - po 2 regiony.

Udział samochodów elektrycznych w krajach UE (fot. Eurostat)

Udział samochodów elektrycznych w krajach UE (fot. Eurostat)

Dane Eurostatu pokazują wyraźne zróżnicowanie motoryzacyjne w regionach UE, zarówno pod względem liczby samochodów na mieszkańca, jak i popularności pojazdów elektrycznych. Włoskie regiony przodują w liczbie samochodów, podczas gdy Holandia, Szwecja i Dania liderują w transformacji w kierunku elektromobilności. Z kolei regiony takie jak Majotta, Peloponez czy niektóre obszary Polski i Grecji pozostają w tyle, zarówno pod względem liczby pojazdów, jak i adopcji samochodów elektrycznych.

Nasze patronaty

Kongres GIS 2025
22-23 maja 2025
Informacja przestrzenna IMPULSem dla rozwoju lokalnego
11 czerwca 2025
Wyższy wymiar bezpieczeństwa – GIS w ochronie ludności
2-3 kwietnia 2025

Quizy mapowe

Gdzie leży ten kraj?
Puzzle z mapą świata
Jaki to kraj?
Quiz WORLDLE - Jaki to kraj?
Wersja dla zaawansowanych
Geoquiz historyczny
EOGuesser
Travle
Znajdź najkrótszą podróż między krajami
Unzoomed
Odgadnij miasto na podstawie zdjęcia satelitarnego