EGNOS testowany w Pyrzowicach
Do przeprowadzenia lotów testowych w Pyrzowicach wykorzystano samolot piper PA-34 seneca II z firmy Royal Star w Mielcu, wyposażony w specjalną aparaturę umożliwiającą rejestrację przebiegu całego testu. Za sterami zasiedli piloci mieleckiej szkoły lotniczej Royal-Star Aero: Wojciech Bugajski i Krzysztof Kusek. Lądowanie obserwowali przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz European Satellite Service Provider - instytucji, która na zlecenie Komisji Europejskiej zarządza systemem EGNOS.
System jest w stanie określić dokładną ścieżkę podejścia do lądowania. Samolot opierając się tylko na sygnale satelitów GPS mógł wyznaczyć ścieżkę podejścia z dokładnoscia do 10 metrów, EGNOS pozwoli zmniejszyć margines błędu do 2 metrów. Ponadto korzystanie z systemu nie wymaga kosztownych inwestycji w budowę i utrzymanie nawigacyjnej infrastruktury naziemnej.
Eksperci prognozują, że EGNOS może w niedalekej przyszłości całkowicie zastąpić konwencjonalny system naprowadzania samolotów ILS.
- GNSS generuje informacje dla pilota zbliżoną do kosztownego systemu ILS.- mówi Krzysztof Banaszek - Prezes PAŻP.
Dzięki systemowi EGNOS komputer pokładowy jest w stanie określić dokładną ścieżkę podejścia do lądowania zarówno w płaszczyźnie poziomej jak i pionowej. Dokładność prowadzenia poziomego jest taka jak w kat. I ILS, natomiast dokładność prowadzenia pionowego jest nieznacznie gorsza od I kategorii ILS.
Prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP) Krzysztof Banaszek zapowiedział, że do końca roku powinny być gotowe procedury i dokumentacja, konieczne do certyfikacji oraz wprowadzenia faktycznej możliwości korzystania z tego systemu na polskich lotniskach. Jak szybko system upowszechni się, zależy od przewoźników, którzy muszą wyposażyć swoje maszyny w niezbędny sprzęt. Obecnie nowe procedury są zaprojektowane dla Katowic, Krakowa, Mielca, Warszawy i Gdańska. Docelowo jednak system ma umożliwiać lądowania także na mniejszych lotniskach regionalnych.
System EGNOS, budowany przez Europejską Agencję Kosmiczną, Komisję Europejską i EUROCONTROL, wystartował w październiku 2009 r. Jego głównym celem jest dostarczanie informacji "ulepszających" dane generowane przez systemy globalnej nawigacji satelitarnej. Dzięki funkcjonowaniu EGNOS zdecydowanej poprawie ulegają podstawowe parametry nawigacyjne systemów GPS i GLONASS, a w przyszłości także Galileo. System składa się z czterech segmentów: kosmicznego (przestrzennego), naziemnego (kontroli), użytkownika, infrastruktury wspierającej.