Nowe przepisy dotyczące bezzałogowych statków powietrznych

W dniu 23 sierpnia 2016 roku w Dzienniku Ustaw pod poz. 1317 zostało opublikowane rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 8 sierpnia 2016 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków.

Nowe regulacje w sposób bardziej precyzyjny wyodrębniają statki powietrzne używane rekreacyjnie lub sportowo (modele latające) od bezzałogowych statków powietrznych używanych do innych celów np. związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej i zarobkowej. Dynamicznie rozwijająca się branża „bezzałogowców” oraz ich różne zastosowania spowodowały konieczność zróżnicowania przepisów dla obu rodzajów „dronów”.

„Dokładamy wszelkich starań, aby branża bezzałogowa mogła się w Polsce rozwijać. Staramy się likwidować bariery prawne poprzez nowelizację istniejących przepisów ale także opracowywanie nowych. Edukujemy użytkowników, uczestniczymy również w pracach międzynarodowych zespołów pracujących nad legislacją w zakresie dronów, gdzie dzielimy się naszymi doświadczeniami ale również zdobywamy nowe. Wszystko to ma na celu zapewnienie bezpiecznego użytkowania dronów w Polsce” – podkreśla pełniący obowiązki Prezesa ULC Piotr Samson.

Osoby latające sportowo i rekreacyjnie będą zobowiązane do zachowania odległości poziomej nie mniejszej niż 100 metrów od zabudowy miejscowości, miast, osiedli lub zgromadzeń osób na wolnym powietrzu oraz 30 metrów od pojedynczych osób, pojazdów, obiektów budowlanych nie będących w dyspozycji lub pod kontrolą operatora. Zapisy te nie będą miały zastosowania wyłącznie dla modeli latających o masie mniejszej niż 0,6 kg. Operatorzy dronów używanych w celach zarobkowych, posiadający świadectwo kwalifikacji (uzyskane po zdanym egzaminie teoretycznym i praktycznym) będą mogli latać w mieście z zachowaniem bezpiecznej odległości, w widocznej kamizelce oraz posiadając instrukcję operacyjną. Dron będzie musiał posiadać tabliczkę identyfikacyjną z nazwą właściciela oraz w przypadku lotów nocnych odpowiednie oświetlenie.

Przepisy rozporządzenia wejdą w życie w dniu 7 września 2016 roku.

Poniżej link do treści aktu:

http://dziennikustaw.gov.pl/du/2016/1317/1

Nasze patronaty

XXIII Ogólnopolskie Sympozjum Fotogrametryczno-Teledetekcyjne
18-20 września 2024
INTERGEO 2023
10-12 października 2023
VIII Forum BioGIS
29-30.11.2023
GIS Day w Stolicy
23 listopada 2023

Quizy mapowe

Gdzie leży ten kraj?
Puzzle z mapą świata
Jaki to kraj?
Quiz WORLDLE - Jaki to kraj?
Wersja dla zaawansowanych
Geoquiz historyczny
EOGuesser