Krajowa Infrastruktura Informacji Przestrzennej
- przepisy prawne i techniczne zharmonizowane z dyrektywą europejską,
- rozwiązania ekonomiczne,
- struktury organizacyjne,
- technologie teleinformatyczne i geoinformacyjne wykorzystujące standardy międzynarodowe,
- powiązane ze sobą, zdolne do współdziałania systemy i bazy danych przestrzennych zawierające dane i meta dane o odpowiedniej treści i jakości, a w szczególności dane i metadane określone specyfikacjami dyrektywy,
- środowiska producentów i użytkowników geoinformacji
Zadania zespołu SDI
- określanie kierunków polityki państwa w zakresie informacji przestrzennej,
- współdziałanie z organami i agendami Komisji Europejskiej w zakresie kształtowania polityki wspólnotowej dotyczącej informacji przestrzennej,
- opiniowanie sprawozdań i planów dotyczących PIIP,
- opiniowanie działań w zakresie tworzenia i rozwoju systemów informacji przestrzennej w administracji publicznej, ze szczególnym uwzględnieniem związków z innymi systemami informacyjnymi funkcjonującymi w państwie,
- praca w zakresie standaryzacji informacji przestrzennej,
- inicjowanie i opiniowanie badań związanych z systemami informacji przestrzennej,
- wspieranie powszechnego dostępu do informacji przestrzennej,
- wspieranie rozwoju społeczeństwa informacyjnego w zakresie informacji przestrzennej,
- wspieranie edukacji w dziedzinie geomatyki.
Działania GUGiK w zakresie SDI
- Tworzenie KSIG
- Opracowanie baz metadanych na poziomie centralnym, wojewódzkim, powiatowym
- Standaryzacja produktów geodezyjnych i kartograficznych, w szczególności wprowadzenie norm ISO z serii 19100
- Tworzenie warunków do bezpłatnego udostępniania danych podstawowych w skalach małych
- Organizowanie i wspieranie edukacji w zakresie GIS
Krajowy System Informacji Geograficznej (KSIG) - rejestr państwowy, który stanowią standaryzowane bazy danych referencyjnych, zawierające informacje o obiektach znajdujących się na i pod powierzchnią Ziemi, wraz z określeniem ich położenia, zlokalizowanych na obszarze kraju, a także procedury i techniki służące systematycznemu zbieraniu, aktualizowaniu, przetwarzaniu i udostępnianiu danych.
Struktura organizacyjna Krajowego System Informacji Geograficznej budowana jest na trzech poziomach:
- krajowym - przez Głównego Geodetę Kraju w oparciu o Bazę danych ogólno geograficznych w skali 1: 250 000
- wojewódzkim - przez marszałków województw - w oparciu o TBD w skali 1:10 000 i VMap 2 w skali 1:50 000
- powiatowym - przez starostów - w oparciu o ewidencję gruntów
Cele KSIG
- Budowa i utrzymanie ładu przestrzennego i ładu ekologicznego
- Zaspokojenie potrzeb informacyjnych obywateli i instytucji Wspomaganie funkcjonowania administracji publicznej
- Wspomaganie zarządzania w sytuacjach kryzysowych
- Realizacja: tworzenie baz danych przestrzennych budowa infrastruktury danych przestrzennych
Komponenty KSIG:
- VMAP2
- TDB
- Mapy topograficzne 1:50 000
- BDO
- ORTO
- Mapy topograficzne 1:10 000
- Mapa zasadnicza
- EGIB
Baza danych ogólnogeograficznych (BDO) w skali 1:250 000 udostępnia dane referencyjne o stopniu szczegółowości dogodnym do budowy systemów regionalnych, ponadregionalnych i ogólnokrajowych, tworzy warunki do integracji systemów informacji przestrzennej budowanych w kraju, umożliwia włączenie się Polski do realizacji przedsięwzięć w ramach europejskiej i światowej infrastruktury danych przestrzennych.
Baza danych ogólnogeograficznych - struktura informacyjna:
- PODZIAŁ ADMINISTRACYJNY
- POKRYCIE TERENU
- RZEŹBA TERENU
- OSADNICTWO I OBIEKTY ANTROPOGENICZNE
- TRANSPORT
- OBSZARY CHRONIONE
- NAZWY GEOGRAFICZNE
Vector Map Level 2
Na podstawie porozumienia w sprawie wspólnej, wzajemnej wymiany informacji i materiałów geograficznych oraz świadczenia usług zawartego pomiędzy Głównym Geodetą Kraju, a Szefem Służby Geograficznej Wojska Polskiego zlecono wykonanie mapy o skali 1:50 000 w technologii VMap Level 2.
VMap Level 2
Mapa wektorowa poziomu 2- standardowy produkt geograficzny NATO - wytwarzana jest w ramach inicjatyw narodowych przez wojskowe służby geograficzne Jej szczegółowość odpowiada skali 1:50 000 Treść tego produktu jest określona schematem pojęciowym obejmującym 110 klas obiektów zgrupowanych w dziewięciu użytkowych warstwach tematycznych Kompletność informacyjna uwarunkowana jest dostępnością wiarygodnych materiałów źródłowych osiągalnych na etapie wprowadzania danych.
Baza Danych Topograficznych (TBD) - system gromadzenia, zarządzania i udostępniania danych topograficznych (odpowiadający skali 1:10 000) funkcjonujący w oparciu o właściwe przepisy prawne Obejmuje zarówno zasób danych, system informatyczny zarządzania danymi jak i odpowiedni system finansowania i organizacji Zakres informacyjny i funkcjonalny oraz poziom technologiczny definiują wytyczne techniczne Bazy Danych Topograficznych (TBD).
Komponenty Bazy Danych Topograficznych
- TBD
- MAPA DRUKOWANA
- WEKTOROWA BAZA DANYCH
- ORTOFOTOMAPA
- NUMERYCZNY MODEL TERENU
Baza danych fotogrametrycznych - SZDF ZADANIA SYSTEMU
- archiwizacja danych i produktów fotogrametrycznych,
- standaryzacja opracowań,
- wykonanie wstępnej kontroli jakości przyjmowanych opracowań,
- zarządzanie i udostępnianie danych, udostępnianie metadanych przez Internet,
- udostępnienie narzędzi internetowych do wizualizacji danych i składania zamówień.
Czynniki warunkujące dostęp do informacji przestrzennej:
- technologia,
- infrastruktura
- telekomunikacyjna,
- infrastruktura podpisu elektronicznego,
- organizacja,
- system prawny