Geodezyjne e-usługi w Zabrzu
Bez wychodzenia z domu można załatwiać teraz sprawy w Wydziale Geodezji Urzędu Miejskiego w Zabrzu. Dzięki realizacji wartego prawie 12 mln zł projektu zdigitalizowane zostały i trafiły do internetowego serwisu geodezyjne zasoby miasta, z których mogą teraz zdalnie korzystać mieszkańcy, rzeczoznawcy, inwestorzy czy też projektanci.
– To był gigantyczny projekt, którego realizacja trwała dwa lata. Wcześniej zmodernizowana została nasza baza sprzętowa. Obecnie jesteśmy jednym z grona miast w Polsce, oferujących tak kompleksowe rozwiązania z obszaru geodezji – podkreśla Grzegorz Dragańczyk, naczelnik Wydziału Geodezji Urzędu Miejskiego w Zabrzu.
Wymiana bazy sprzętowej dokonana została na przełomie 2019 i 2020 r. Zapewniła ona bieżące realizowanie zadań wydziału w zakresie prowadzenia rejestrów geodezyjnych, jednocześnie wprowadzono rozwiązania techniczne umożliwiające bezpieczną pracę i wydajne realizowanie zadań w okresie pandemii Covid-19. Rozwiązania te zapewniły bezpieczeństwo danych gromadzonych i przetwarzanych w Wydziale Geodezji.
Wiosną 2021 r. ruszył drugi etap projektu, na którego realizację Zabrze pozyskało prawie 10 mln zł unijnego dofinansowania. Dzięki pracom firm geodezyjnych, zaktualizowano mapy usuwając z nich m.in. nieistniejące już budynki i wprowadzając nowe. Uzupełniono dane podmiotów w oparciu o bazy PESEL i REGON. Porównano dane o nieruchomościach zarejestrowane w księgach wieczystych z danymi w ewidencji gruntów, doprowadzając do lepszej zgodności tych rejestrów.
– Dzięki poprawie jakości danych znajdujących się w rejestrach geodezyjnych oraz ich pełnej cyfryzacji możliwe jest uzyskanie on-line wielu informacji, umożliwiających obrót nieruchomościami, przygotowanie i prowadzenie inwestycji na każdym etapie, a także wspieranie działań administracji oraz jednostek zarządzających urządzeniami podziemnymi, drogami i nieruchomościami – tłumaczy naczelnik Grzegorz Dragańczyk.
W efekcie tych prac znacząco została rozbudowana dostępność e-usług, powstała platforma specjalistycznych portali, umożliwiających za pośrednictwem Internetu przeglądanie uprzednio zmodernizowanych baz danych, składanie zamówień na mapy i inne dokumenty, realizację zdalnych płatności i udostępnianie zamówionych materiałów.
Portale te kierowane są zarówno do mieszkańców, jak i inwestorów, projektantów, geodetów wykonujących prace na terenie miasta, rzeczoznawców majątkowych, komorników sądowych, a także podmiotów zarządzających technicznym uzbrojeniem terenu, takich jak ZPEC czy ZPWiK.
– Fachowcy czekali na takie rozwiązanie i chętnie z niego korzystają. Istnieje możliwość zarządzania mapą i jej warstwami, więc każdy może uzyskać niezbędne informacje. Przykładowo, mogą zostać wyświetlone wszystkie sieci wodociągowe o określonej średnicy, studzienki czy budynki z więcej niż dwiema kondygnacjami – wyjaśnia Grzegorz Dragańczyk, podkreślając jednocześnie, że osoby korzystające z platformy mogą liczyć na wsparcie pracowników Wydziału. Pod telefonem dostępne są osoby, które w razie potrzeby służą pomocą, odpowiedzą na pytania i pomogą przejść procedurę korzystania z poszczególnych e-usług, dlatego możemy też mówić o funkcji edukacyjnej zrealizowanego projektu – dodaje szef Wydziału Geodezji.
Źródło: UM Zabrza