MGGP Aero z nową lotniczą platformą fotogrametryczną

Sukcesem zakończyła się integracja dwóch ostatnich inwestycji MGGP Aero: samolotu Cessna T206H NAV III wraz z najnowszym skanerem LiteMapper 6800i.

Samolot sprowadzono z Denver w Stanach Zjednoczonych, gdzie przechodził modyfikację pod kątem fotogrametrycznym.  Cessna T206H NAV III jest jednosilnikowym, sześciomiejscowym, całkowicie metalowym samolotem ze stałym podwoziem i nowoczesnym wyposażeniem radiowo-nawigacyjnym. W miejscu klasycznych przyrządów pilotażowo-nawigacyjnych zastosowano system oparty na dwóch dużych, kolorowych wyświetlaczach ciekłokrystalicznych. Tablica przyrządów jest podobna do rozwiązań stosowanych we współczesnych samolotach komunikacyjnych. Połączenie cyfrowego systemu wskazań ze znakomitym, cyfrowym autopilotem typu KAP140 pozwala realizować operacyjny lot FOTO z pełnym użyciem autopilota realizującego polecenia dotyczące zmiany kursu z dokładnością do jednego stopnia. Model ten doskonale sprawdza się w projektach, które dotyczą skaningu laserowego czy wykonywania cyfrowych zdjęć lotniczych. Awionika Garmin 1000 czyni z Cessny T206H samolot XXI wieku.

Samolot uzbrojono w najnowocześniejszy system Lite Mapper 6800i. Ten lotniczy skaner laserowy ma możliwość wykonywania pomiarów z prędkością do 266 tys. punktów i do 200 linii na sekundę przy dokładności nawet 20 mm. Model charakteryzuje się 400 kHz częstotliwością. W marcu 2010 roku był to pierwszy sprzedany i zbudowany w Europie system oparty na skanerze Riegl LMS-Q680i. W skład LiteMapper 6800i wchodzi także cyfrowa kamera fotogrametryczna Hasselblad o rozdzielczości 39 Mpx oraz system AeroCONTROL zarządzający całym zestawem.

Technologię tą wykorzystano już w kilku projektach pod kątem zastosowań powodziowych, środowiskowych, archeologicznych, projektowych czy geodezyjnych.

Potwierdzeniem formalnej i praktycznej zdolności do wykonywania usług fotogrametrycznych nową platformą lotniczą jest wpisanie jej przez Urząd Lotnictwa Cywilnego do posiadanego przez MGGP Aero certyfikatu AWC (Aerial Work Certificate) obok sprawdzonych już samolotów Cessna 402 i Piper'a Navajo.

Źródło: MGGP Aero

Nasze patronaty

XXIII Ogólnopolskie Sympozjum Fotogrametryczno-Teledetekcyjne
18-20 września 2024
INTERGEO 2023
10-12 października 2023
VIII Forum BioGIS
29-30.11.2023
GIS Day w Stolicy
23 listopada 2023

Quizy mapowe

Gdzie leży ten kraj?
Puzzle z mapą świata
Jaki to kraj?
Quiz WORLDLE - Jaki to kraj?
Wersja dla zaawansowanych
Geoquiz historyczny
EOGuesser