Brytyjczycy zrezygnują z budowy własnego systemu nawigacji satelitarnej?
W Wielkiej Brytanii coraz częściej słychać głosy, iż powinno się zrezygnować z budowy własnego systemu nawigacji satelitarnej, ponieważ projekt byłby marnotrawstwem pieniędzy podatników.
Kiedy nastąpił Brexit, znaczna część Brytyjczyków uważała, że powinni mieć własny system nawigacji satelitarnej, gdyż nie będą mogli w pełni korzystać z możliwości Galileo, utworzonego i zarządzanego przez Unię Europejską. Po tym, jak w czerwcu 2018 r. Bruksela wykluczyła Wielką Brytanię z unijnego programu nawigacji satelitarne, ówczesna premier Theresa May ogłosiła przeznaczenie 92 mln funtów na studium wykonalności niezależnego systemu. Do decyzji tej przekonały także Brytyjczyków względy bezpieczeństwa, m.in ograniczone możliwości korzystania z Galileo przez brytyjską armię.
Teraz brytyjski dziennik The Telegraph donosi, że członkowie Cabinet Office - ministerstwa koordynującego prace rządu - naciskają ministrów Departamentu Biznesu, Energii i Strategii Przemysłowej aby zakończyć pracę nad programem w związku z obawami dotyczącymi jego zakresu i przede wszystkim rosnących kosztów. Wczesne szacunki zakładały, że będzie to około 3–4 mld GBP. Obecnie mówi się już o 5 mld funtów, a być może całkowite koszty będą jeszcze wyższe.
Jak informuje The Telegraph, Departament Biznesu, Energetyki i Strategii Przemysłowej obecnie weryfikuje decyzję o budowie systemu.
- Rząd jasno określił swoje ambicje dotyczące przestrzeni kosmicznej i opracowuje nową krajową strategię kosmiczną, aby przynieść długoterminowe korzyści strategiczne i handlowe dla Wielkiej Brytanii. Ściśle współpracujemy też z Brytyjską Agencją Kosmiczną, która bada wymagania, specyfikacje projektowe i koszty globalnego systemu nawigacji satelitarnej Wielkiej Brytanii - powiedział rzecznik Departamentu.
Zatem Brytyjczycy na ostateczną decyzję będą jeszcze musieli poczekać. Pewne jest natomiast to, iż rezygnacja z budowy własnego systemu nawigacji satelitarnej będzie ciosem dla rozwijającego się brytyjskiego sektora kosmicznego, ponieważ projekt budowy własnego "Galileo" jest jedną z najważniejszych inicjatyw krajowych finansowanych przez rząd.